Bæredygtig undervisning

Ansvaret for klimaet, miljøet, for verdenshavene og kloden er de voksnes. Men fremtiden tilhører børnene, og derfor skal bæredygtighed på skoleskemaet – ikke gennem valgfag eller praksisfaglig eksamen, men gennem undervisning, der inddrager elevernes erfaringer med verden uden for skolen.

I 2019 udkom min bog ‘Bæredygtig Undervisning’. Bogen formidler et etisk perspektiv på bæredygtighed som et spørgsmål om, hvordan vi forholder os til naturen, og lægger op til nye succesparametre for god undervisning.

Jeg kommer gerne ud og holder foredrag om bogens pointer:

  • Bæredygtighed handler ikke om læring, men om relation
  • Relationen til naturen udspringer af erfaringer med kontakt
  • Kontakt skabes ved at lytte
  • Lytter man længe nok, taler regnen, blomsterne, dyrene til os som mennesker
  • Menneskeligheden skal have mere plads i en bæredygtig pædagogisk praksis

Jeg plejer at sige, at ‘Bæredygtig Undervisning’ er læst på to frokostpauser. Det er ikke helt løgn. Det gør ikke pointerne mindre. Den kan også fås som podcastBogen er udgivet som en del af serien ‘Pædagogisk Rækkevidde’ på Aarhus Universitetsforlag. Køb bog og lydbog herBogen er gratis for medlemmer af Danmarks Lærerforening eller Frie Skolers Forening. Læs mere hos DLF

Relationen til naturen som en del af dannelse og uddannelse

Bogen bygger på mit antropologisk feltarbejde blandt grønlandske rensdyrjægere, som gav mig ph.d.-graden i 2014 med afhandlingen ‘Educational Lines – Life, Knowledge and Place’. 

I afhandlingen kritiserer, udfordrer, sætter jeg det vestlige, vækstorienterede uddannelsesbegreb under lup for at vise, hvordan det kobler sig til forestillinger om, at mennesker og natur tilhører to forskellige verdener. 

Rensdyrjægere derimod sætter menneskets relation til naturen forrest i dannelse og uddannelse. Hent afhandlingen her.